Den första vallonen…

… eller åtminstone den första med ett vallonnamn.
Som jag skrivit i ett tidigare inlägg så finns det valloner bland mina anor på farmors fars sida.
Den första jag hittade var Margareta Spit. Hon var mor till Anna Greta Lundberg som i sin tur var mor till Fredrika Gustafva Lindström som jag skrivit om här. När jag först såg namnet Spit tyckte jag att det var ett annorlunda namn men jag visste inte att det var ett vallonnamn. Efter lite googlande hamnade jag på Sällskapet vallonättlingars hemsida. Via den fick jag kontakt med en vallonforskare och från honom fick jag några generationer bakåt. Dessa har jag dubbelkollat så långt jag har kunnat.

Vad vet jag då om Margareta?  Jo, hon föddes den 27 januari 1775 i Söderfors i norra Uppland, precis vid Dalälven. Hennes far var  Klas Klasson Spit och modern var Kristina Michelsdotter. Fadern arbetade som hammarsmedsmästare vid Söderfors bruk. Hon föddes som nummer fyra i en syskonskara på sex.

I december 1797 gifte hon sig med dagkarlen Nils Andersson Lundberg. Detta står noterat om deras vigsel: ”Nils Andersson Lundberg, Skogwaktarson är född i Tierp d. 28 Oct. 1771, af skogwaktaren Anders Andersson och dess framledna hustrun Anna Nilsdotter. wigd med pigan Greta Spit född härstädes d. 27 Janu 1775 af hammarsmedmästaren Claes Spit och hustru Stina Michaelsdotter, hwilka ännu lefwa, af god christendomskundskap och ärlig lefnad känner man dem bägge”

Nils och Margareta fick tre barn tillsammans varav den yngsta dottern är min ana. Margareta dog i bröstfeber i april 1813, endast 38 år. Hon dog och är begravd vid Söderfors bruk.

Detta inlägg publicerades i Farmors sida av släkten och märktes , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar