Johan Westerberg var från Västervik

Johan Westerberg född 1738 i Småland, det är allt som står i Lindes husförhörslängder. Ingenstans finns någon information om när han kom till Gotland eller var i Småland han kom ifrån. Ingen annan släktforskare tycks heller ha någon mer information om hans ursprung.

Första gången jag hittat honom i kyrkböckerna är när han i november 1768 gifte sig med bonddottern Catharina Nilsdotter som bodde i Autsarve, Linde. I husförhörslängderna och i några av barnens födelsenotiser anges Johan vara skomakare men han hade också ett annat yrke skulle det visa sig.

Jag hade inte tidigare tittat i Lindes mantalslängderna och där hittade jag familjen 1778 då de står som inhyse i Hägvalds i Linde. Där nämns ”avskedade hantlangare Westerbergs hustru”. Hantlangare är benämningen på någon inom det militära. Detta var nytt för mig då det ingenstans i husförhörslängden har det stått något om att Johan var militär. Den enda ledtråden om ett militärt liv är att han i husförhörslängden anges dö i Karlskrona 1789 men det är ju långt senare än när han nu anges vara avskedad hantlangare.

Av en händelse hittar jag in på webbsidan om gotlands försvarshistoria och där hittar jag information om soldater som ingått i Gotlands artilleri. Till min stora glädje hittar jag en Johan Westerberg som stämmer väl överens med min Johan. När jag sedan tittar i generalmönsterrullorna framgår det att han antogs som artillerihantlangare (nr 59) omkring 1769 i von Hökerstedts kompani i Gotlands artilleri. Enligt generalmönsterrullorna från 1773 så är han nästan 35 år gammal, det vill säga född omkring 1738, och från Västervik. Det står också att han har varit artillerist i över tre år, att han är gift och skomakare. I generalmönsterrullan från 1775 kan man också läsa att han var 5 fot och 3 tum lång vilket motsvarar drygt 156 cm.

Som jag nämnt tidigare så hittade jag familjen först i mantalslängden för år 1778 där endast Johans hustru nämns. I 1780 och 1781 års mantalslängd nämns Johan Westerberg som inhyse i Hägvalds. Därefter är det bara avskedade hantlangare Westerbergs hustru som nämns. Det står också att hon har små barn. Kanske bodde Johan borta under dessa år eftersom hans namn inte skrivs ut i mantalslängden. Från 1787 nämns inte längre Westerbergs hustru men det står att det är ”fattiga som bor på grunden” i Hägvalds. Kanske är det Catharina och hennes barn som avses.

I 1777 års generalmönsterrulla anges att Johan fick avsked i april vid den senaste generalmönstringen som var 1775. Det verkar som att han fullgjort sitt kontrakt på sex år och det var därför han fick sluta. Johan verka dock inte lagt militärlivet på hyllan efter detta utan i den sista husförhörslängden där Johan finns med står det antecknat att han dog i Karlskrona 1789. Jag hittar att en Johan Westerberg dog den 28 maj 1789 i Karlskrona amiralitetsförsamling. Han anges då ha varit med i en olycka där han blivit så svårt bränd att han dött på sjukhuset. Även om hans dödsålder (48 år) inte riktigt stämmer överens med hans angivna födelseår så borde det vara han. När han dog anges han vara volontär i von Franckens kompani. Jag har inte lyckats hitta honom i generalmönsterrullorna efter 1777 men troligen var han volontär som artilleripersonal i flottan, som sjöartillerist. De kallades även marinärer och deras främsta uppgift var att betjäna sjöartilleriet.

Vad gäller Johans ursprung så framgår det av husförhörslängder och generalmönsterrullorna att han var född 1738 i Västervik. Mer än så vet jag inte i dagsläget. Det föddes tre stycken Johan i Västervik 1738 men ingen med en far med efternamnet Westerberg. Däremot finns det en Johan vars mor hette Westerberg i efternamn så det kan vara ett spår värt att undersöka vidare. Kanske var Westerberg ett namn han tog sig när han blev skomakargesäll då det var vanligt inom hantverksyrkena att man tog sig ett annorlunda efternamn för att folk skulle kunna skilja dem från mängden. Att han valde just Westerberg var kanske inte så konstigt eftersom att han kom från Västervik eller så var det inspirerat av hans mors efternamn.

Detta inlägg publicerades i Farfars sida av släkten och märktes , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar