Databas över forntida mtDNA

Om man vill hitta information om DNA-kusiner som levde för flera tusen år sedan så finns det en databas där man kan hitta information om  fornlämningar där man har analyserat mitokondrie-DNA (mtDNA). Sidan heter Ancient mtDNA database och hittas här: www.amtdb.org 

Jag gjorde en sökning på min egen haplogrupp som är H1bs och fick endast en träff. Denna träff har jag skrivit  ett inlägg om tidigare. Det är en man som hittades i en bronsåldersgrav i Storbritannien.

När jag söker på min farmors haplogrupp K1a4a1 så får jag åtta träffar. Det är både män och kvinnor som hittats på olika platser i Europa. Två kvinnor som levde under Neolitikum (4000-1700 fKr) har hittats i Spanien och Storbritannien. Fyra personer (tre män och en kvinna) har hittats i Spanien, Portugal och Tjeckien. Dessa ska ha levt under den s.k. kopparåldern som i huvudsak pågick 2700-1700 fKr. Slutligen är det två kvinnor som hittats i Storbritannien och Polen vilka ska ha levt under bronsålder (1700-500 fKr).

Dessa fynd är alltså släkt med min farmor. Långt bak i tiden knyts de ihop genom en gemensam moder.

Detta inlägg publicerades i DNA-släktforskning och märktes , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar