Båtsmännen Styrman och Brax

Nu när det är sommarrea på arkiv digital och vädret bara är regn och rusk så passade jag på att ta ett abonnemang. Jag har inte forskat i generalmönsterrullorna eller båtsmansrullorna förut så det tänkte jag ta tag i nu för jag har gott om soldater i släkten. I båtmansrullorna för Karlskrona station: Gotlands 2 båtmanskompani hittade jag uppgifter om min farfars farfar Carl Magnus Andersson Styrman och farfars morfar Karl Niklas Karlsson Brax. De var båtsmän på Gotland under senare delen av 1800-talet. Jag har skrivit inlägg om dem tidigare men visste inte då så mycket om deras liv som båtsmän så här tänkte jag göra en komplettering om deras båtmansliv. Inlägget om båtsman Styrman hittar ni här och om båtsman Brax här.


Carl Magnus Andersson Styrman

Carl antogs den 1 april 1869 som båtsman Styrman vid rote 102 i Linde socken. Han var vid antagningen 26,5 år gammal och han avlade krigsmannaeden den 4 maj samma år. Från rullan kan man också få veta hur han såg ut då båtsmännens signalement anges. Carl beskrivs i april 1879 som följer: blå ögon, mörkbrunt hår och mörkbrunt skägg, medelmåttig längd, medelstark kroppsbyggnad. Man kan också läsa att han hade normalt färgseende. Hans torp anges ligga beläget 0,5 mil från Burge gästgivaregård. Han skrevs in i sjömanskåren den 15 oktober 1875. Med avseende på tjänstbarhet indelades sjömanskåren i tre klasser, första, andra och tredje. Carl anges var 1:a klassens sjöman den 19 april 1882.

Ångfregatten Vanadis (bild från wikipedia)

Ångfregatten Vanadis (bild från wikipedia)

I båtsmansrullan finns anteckningar om var han tjänstgjort, både på land och till sjöss. I Carls fall finns 37 stycken tjänstgöringar antecknade. Hans karriär inleddes år 1869 med en 9 månader och 21 dagar lång seglats på ångfregatten Vanadis där han tjänstgjorde som proviantskaffare (om jag nu läst rätt). Han var sedan flera gånger på Vanadis. År 1872-73 gjorde han ännu en långresa med Vanadis på 11 månader och 8 dagar. Enligt uppgifter från wikipedia var färdvägen som  följer: Sverige- Falmouth, England- Bordeux, Frankrike – Malta, Italien – Alexandria, Egypten – Port Said, Egypten – Brindisi, Italien – Trieste, Italien – Pola, Kroatien – Marseille, Frankrike – Lissabon, Portugal – Portsmouth, England – Sverige.

Förutom Vanadis så vara han också på bland annat Saga, Loke, John Ericsson, Gladan och Thordön. Den vanligaste befattningen han hade var hovmästare. Efter varje tjänstgöring har han fått betyg i uppförande och tjänstbarhet. Fram till ungefär 1884 anges betygskalan i bokstäver och Carl har fått mest A och ett fåtal B. Från 1884 anges betygen i siffror. Carl har fått betyget 10 men de sista tjänstgöringarna har han 7-8. Om detta är bra eller dåligt vet jag inte eftersom jag inte har några kunskaper om betygsystemet. Jag gissar dock att A och 10 är högsta betyg.

Carl Magnus blev bestraffad för fylleri

Carl Magnus blev bestraffad för fylleri i tjänst. (Bild från arkivdigital.se)

Man kan också hitta information om eventuella bestraffningar som båtsmannen fått. Den 1 augusti 1888 blev Carl bestraffad för fylleri i tjänst och fick sitta 8 dagar i vaktarrest.


Karl Niklas Karlsson Brax

Karl var båtsman i Silte socken och antogs den 1 juni 1873. Han avlade krigsmannaeden den 31 augusti samma år. Han var 20 och 3/12 år när han antogs. Hans torp anges vara beläget 0,9 mil från Bopparfve gästgivaregård. Han blev inskriven vid sjömanskåren den 18 september 1875. Hans utseende beskrivs i juni 1879 som följer: Han har grönblå ögon, mörkbrunt hår, lång medelstark kroppsbyggnad och ingen skäggväxt.

Det går också att läsa att han slutade på egen begäran den 2 juli 1897.

På vänster sida ser man några av Karls tjänstgöringar

På vänster sida ser man några av Karls tjänstgöringar (Bild från arkivdigital.se)

Det finns 45 stycken tjänstgöringar antecknade. Han började den 1 oktober 1874 med excercisskola i 6 månader och 9 dagar. Han tjänstgjorde på flera fartyg som korvetten af Chapman II, ångkorvetten Balder, kanonbåten Ingegerd och fregatten Norrköping.

Ångfregatten Balder som Karl tjänstgjorde på flera gånger (bild från wikipedia)

Ångfregatten Balder som Karl tjänstgjorde på flera gånger (bild från wikipedia)

Han gjorde två långresor med Balder, år 1877-78 ( 7 månader) och 1887-88 (8 månader). På resan 1887-88 var färdvägen följande enligt wikipedia: Karlskrona (avseglade 3 oktober 1887) – Laurvik, Norge – Portsmouth, England – Santa Cruz de Teneriffa, Teneriffa, Spanien – Freetown, Sierra Leone – Monrovia, Liberia – Banana Point (?) – Porto Grande, Kap Verde – Gibraltar – Cartagena, Spanien – Barcelona, Spanien – Malta, Italien – Neapel, Italien – Sorrento, Italien – Palermo, Sicilien, Italien – Philippeville nuvarande Skikda, Algeriet – Gibraltar – Lissabon, Portugal – Falmouth, England – Köpenhamn, Danmark – Karlskrona (anlöpte den 13 juni 1888). Fartygschef på Balder under denna resa var kommendörkapten A. E. Hjelm. Sekond var kapten C. A. Puke. Efter ankomsten till Porto Grande begravdes en besättningsmedlem som omkommit genom fall från en av masterna.

Han arbetade mest som backgast. Då arbetade han på förstationen där segel som gaffelfock och förtoppssegel ingår. Hans betyg för tjänstgöringarna var för det mesta A eller 10 men han hade också ett C och ett fåtal 7:or i tjänstbarhet.

Han verkar ha varit väldigt skötsam och blev aldrig straffad för något.

 

Annonser
Det här inlägget postades i Farfars sida av släkten och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s